|
De leerstoelen van het Voedingscentrum
Deze pagina op de website van het Voedingscentrum is verwijderd!
Voedingscentrum leerstoelen www.fonteine.com/voedingscentrum.html Niet eerlijk over eten! Publicatie van Milieudefensie http://www.milieudefensie.nl/publicaties/magazine/2002/februari/voedingscentrum.htm Keuringsdienst van waarde Website Keuringsdienst van Waarde
Voedingscentrum 100% onafhankelijk?
Naar aanleiding van een aflevering van de Keuringsdienst van Waarde legt het Voedingscentrum zijn relatie met de levensmiddelenindustrie uit... Het Voedingscentrum is 100% onafhankelijk omdat ze eerlijk zeggen dat ze 100% onafhankelijk zijn. Het centrum krijgt informatie voor eerlijke voorlichting aangeleverd van hun zogenaamde leerstoelen. Deze leerstoelen worden gefinancierd door (onder andere) Lu en Unilever. Het centrum deelt zonder blikken of blozen de ‘Jaarprijs Goede Voeding’ uit aan deze fabrikanten.
Leerstoelen Het Voedingscentrum stimuleert wetenschappelijk onderzoek en onderwijs over gezond en veilig eten door het instellen van bijzondere leerstoelen. De aanstellingen vinden plaats vanuit het Leerstoelenfonds van het Voedingscentrum voor één dag per week voor de duur van maximaal 2 perioden van vijf jaar. De beoordeling en de selectie van de voordrachten wordt gecoördineerd door de Stuurgroep Leerstoelen die hiertoe is ingesteld door de Raad van Toezicht. Een benoemingscommissie, ingesteld door de universiteit, zorgt voor de formele toetsing van de kandidaat. Het fonds wordt in stand gehouden door vrijwillige bijdragen van sponsoren uit het bedrijfsleven. De sponsoren hebben op geen enkele wijze invloed op het leerstoelenbeleid. Jaarlijks wordt gerapporteerd over de ontwikkelingen. Het Voedingscentrum richt zich met de bijzondere leerstoelen met name op actuele aandachtsvelden. Zo is recent een openbare oproep geplaatst voor kandidaten voor een in te stellen bijzondere leerstoel "Eetgedrag". Dit in het kader van de preventie van overgewicht.
Sponsoren Leerstoelenfonds 2002/2003
Het Voedingscentrum heeft de bovenstaande tekst van haar website verwijderd. Helaas heeft het voedingscentrum in al haar wijsheid besloten dat de informatie niet meer toegangkelijk is voor de nieuwsgierige lezer. Zij hebben deze aanstootgevende feiten dan ook maar van hun website verwijderd. Ik vond de informatie in gewijzigde vorm elders op hun website. De vraag is voor hoe lang nog. Zoetstoffen (Fabels over aspartaam)
Aspartaam wordt regelmatig in verband gebracht met ernstige aandoeningen zoals hersentumoren, epilepsie, hoofdpijn en gedragsveranderingen. Deze uitlatingen zijn vrijwel altijd terug te voeren op onzorgvuldig onderzoek en onterechte conclusies. Hierna wordt ingegaan op deze onderzoeken. Commentaar Webmaster
De industrie en door de industrie gesponsorde bedrijven verwijzen altijd naar onzorgvuldig onderzoek.
Dat al het zogenaamde "zorgvuldige onderzoek" afkomstig is van onderzoekers die betaald worden door diezelfde industrie wordt er voor het gemak natuurlijk niet bijverteld. Hersentumoren Commentaar Webmaster
Uit onderzoek van diezelfde industrie is overduidelijk gebleken dat aspartaam wel degelijk hersentumoren veroorzaakt. Zie hiervoor het artikel asptumor.html Het meest onthullende onderzoek was dat van Dr. Jerome Bressler
Een andere zeer bekritiseerde epidemiologische studie meldde een verband tussen de stijging tussen 1973-1990 van het aantal hersentumoren en de gelijktijdige introductie van aspartaam in levensmiddelen. Er werd echter geen verdere stijging van het aantal hersentumoren gevonden vanaf 1980, terwijl sinds dat jaar het gebruik van aspartaam sterk is gestegen. Dit wijst erop dat er geen verband is tussen het gebruik van aspartaam en de vorming van hersentumoren.
Verder zijn er twee onderzoeken van het Italiaanse Ramazzini-Instituut (2005 en 2007). Daarbij is gekeken naar het kankerverwekkende effect van aspartaam in ratten. In beide gevallen werden meer tumoren gevonden bij ratten die veel aspartaam kregen. Dat wil zeggen: een hoeveelheid die in de buurt komt van de ADI. * de ratten hadden veel longinfecties. Waarschijnlijk zijn deze oorzaak van de tumoren. De EFSA heeft de tweede studie in onderzoek. Commentaar Webmaster
Uit de onderzoeken van het gerenommeerde Ramazzini-instituut blijkt wel degelijk dat er gevaar is voor kanker en hersentumoren.
De industrie heeft met bovenstaande redenen getracht de twee onderzoeken van het onfafhankelijke Ramazzini-Instituut in diskrediet te brengen. De feiten zijn echter onweerlegbaar. De EFSA waar het Voedingsinstituut het over heeft wordt jammer genoeg met belangenverstrengeling in verband gebracht. Mensen werkzaam in de voedingsindustrie moesten een oordeel vellen over aspartaam. U begrijpt wel waarom het dan wordt goedgekeurd. Lees ook hoe de vervalste goedkeuring door het Wetenschappelijk Bureau voor de voeding tot stand is gekomen Epilepsie In een tiental vervolgstudies is geen verband gevonden tussen de inname van aspartaam en epilepsie. De voorlopige conclusie is dan ook dat aspartaam geen epilepsie bij mensen veroorzaakt. Alleen bij specifieke personen die al last van epileptische aanvallen hebben, kan er een effect van aspartaam zijn, maar dit geldt zeker niet voor alle epilepsie-patiënten. Commentaar Webmaster
Neem bijvoorbeeld hun "Rowen onderzoek" uit l995. 16 van de 18 patiënt gebruikten anti-epilepsie medicijnen. Het onderzoek bestond uit slechts één enkele dosis aspartaam, één capsule!!!! Ook vertraagt de toediening van aspartaam in capsules de absorptie van methanol en kan de giftigheid enigszins verminderen.
Hoofdpijn, gedragsveranderingen, leergedrag Commentaar Webmaster
Er is geen enkel onderzoek op de lange termijn op dit gebied gehouden. Wel aantoonbaar is het enorme aantal mensen dat genoemde problemen heeft gemeld aan de FDA toen deze instantie nog klachten over aspartaam inventariseerde. Zie de lijst met
ziekteverschijnselen: en zie hoe ontzettend veel ziekteverschijnselen te maken hebben met de zoetstof aspartaam in onze voeding.
|